Indienen schadeclaim Lelystad Airport

Epe wijst inwoners op indienen schadeclaim, maar blijft worstelen met protest tegen Lelystad Airport

Epe worstelt met het protest tegen Lelystad Airport. Waar raadsleden een tandje bij willen schakelen, trapt wethouder Jan Aalbers op de rem. Zo wil hij inwoners best wijzen op de brief voor het indienen van een schadeclaim, maar deze niet bundelen en als pakket naar ‘Den Haag’ sturen. ,,Wij zijn geen ombudskantoor.”

Schadeclaim

En Epe? Het blijft ‘oorverdovend stil’, aldus Annemiek van Loon (D66). Dus vindt de gemeenteraad het tijd om ‘krachtiger en stelliger’ stelling te nemen tegen de opening van Lelystad Airport, verwoordt Albert Oortgiesen (CDA). Zo willen alle raadsleden dat Epe inwoners helpt met het indienen van een schadeclaim, omdat hun woning minder waard kan worden door laagvliegroutes. Dat gaat via een zogenoemde stuitingsbrief en moet voor 1 april bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ,,Een concrete actie die de behoorlijke economische schaduwzijde benadrukt”, zegt de CDA’er.

Wij zijn geen ombudskan­toor en doen dit ook niet bij ander overheids­op­tre­den waar mensen last van hebben (Jan Aalbers, wethouder gemeente Epe)

Prima, vindt wethouder Jan Aalbers. Maar hij wil minder ver gaan dan Hattem, Heerde en Oldebroek. Inwoners wijzen op de mogelijkheid en het beschikbaar stellen van een voorbeeldbrief vindt hij voldoende. Dat inwoners de brief kunnen inleveren op het gemeentehuis en dat de gemeente ze gebundeld naar ‘Den Haag’ stuurt, is voor de wethouder een stap te ver. ,,Wij zijn geen ombudskantoor en doen dit ook niet bij ander overheidsoptreden waar mensen last van hebben”, aldus Aalbers.

Wethouder van Nieuwenhuizen’

Het symboliseert de voorzichtige houding van Aalbers in dit dossier. Waar de raadsleden consequent spreken over de ‘dreigende opening’ en over ‘negatieve consequenties’, weegt de wethouder zijn woorden over het vliegveld op een goudschaaltje. Hij mijdt ieder waardeoordeel, mist onderbouwing van uitspraken en benadrukt dat de gevolgen van ‘aannames’ voor iedere gemeente anders kunnen zijn. ,,Ik zou bijna wethouder Van Nieuwenhuizen willen bedanken voor zijn toelichting”, reageert Van Loon cynisch, refererend aan minister Cora van Nieuwenhuizen die de luchthaven zo snel mogelijk wil openen.

Ik zou bijna wethouder Van Nieuwenhui­zen willen bedanken voor zijn toelich­ting (Annemiek van Loon, D66 Epe)

Zijn doel: het temperen van verwachtingen en vooral de gemeenten op de Noord-Veluwe niet uit elkaar laten spelen. ,,Als Epe gaan we alleen over de laagvliegroutes voor zover dat effect heeft op de kwaliteit van onze leefomgeving en bundelen onze inbreng in het Gelders luchtvaartoverleg.”

Informatieavond

Binnen afzienbare tijd houdt Epe wel een informatieavond. Daarop worden inwoners bijgepraat over de opening van Lelystad Airport en wat dat kan betekenen voor de lokale economie, toeristische sector en natuur.

Bron: Sandra Veltmaat en Jaap Selles de Stentor 01-02-20.

Laatst gewijzigd op 6 februari 2020