Leren van de vorige crisis

De gemeenteraad van Epe heeft onlangs een motie aangenomen om onze economie te steunen. Op initiatief van D66 werd gezamenlijk met SGP/CU, het CDA, de VVD, Gemeentebelangen en Epe Liberaal opgeroepen tot ondersteuning van de bedrijven en ondernemers in onze gemeente en regio. Na het debat in de gemeenteraad werd dit voorstel ook gesteund door Groen Links, de PvdA en de Dorpspartij. Zodat het plan uiteindelijk door negen van de tien fracties werd gedragen.

In deze motie draagt de raad het college op om zo snel mogelijk met voorstellen te komen. Om investeringsplannen van de gemeente naar voren te halen en daarmee te zorgen dat de economie kan blijven draaien. Ook moet er gewerkt worden aan het bespoedigen van nieuwe bouwlocaties in onze gemeente. Dat laatste gaat niet van vandaag op morgen, maar is wel noodzakelijk.

De vorige crisis heeft ons veel schade opgeleverd als samenleving. Een deel van die schade hadden we in Nederland, in onze regio en in onze gemeente kunnen voorkomen. Bouwbedrijven zijn omgevallen, veel werknemers verdwenen uit de bouw. En die schade is tot op de dag van vandaag voelbaar. Omgevallen bouwondernemingen zijn niet teruggekomen. De woningbouw is enorm achteropgeraakt: de afgelopen jaren spraken we voor het eerst sinds jaren ’50 en ’60 weer van woningnood.

Daarom is het ‘alle hens aan dek’. Het rijk doet wat het kan, de provincie zet zich in en wij als gemeente moeten ook onze bijdrage leveren. Gelukkig kunnen we dat. We zijn als een van de weinige gemeenten in Nederland schuldenvrij.

In de tijden als deze moet je als overheid inspringen. Als daarvoor leningen nodig zijn, kan de gemeente Epe gelukkig een stootje hebben.

Hans de Goede

Fractievoorzitter D66