Raadslid is uit protest één dag vegetariër in Epe: geen vlees van Gosschalk eten op eindejaarsbarbecue

Hij houdt wel van een lekker stukje vlees, maar voor de barbecue waarmee de gemeenteraad van Epe vrijdag het politieke jaar afsluit, heeft hij zich als vegetariër aangemeld. Hans de Goede, fractievoorzitter van D66, wil uitsluiten dat hij vlees eet dat afkomstig is uit de omstreden slachterij Gosschalk.

Het plaatselijke slachthuis ligt zwaar onder vuur sinds vorige week beelden uitlekten waarop te zien is hoe dieren in de slachterij ernstig worden mishandeld door het personeel. Toezichthouder NVWA besloot dat Gosschalk per direct zijn deuren moest sluiten. Het Openbaar Ministerie startte een strafrechtelijk onderzoek en landbouwminister Carola Schouten sprak haar afschuw uit over de geconstateerde misstanden. Dat gebeurde nadat D66-Kamerlid Tjeerd de Groot tijdens het Vragenuurtje in de Tweede Kamer op sluiting had aangedrongen.

De Groots partijgenoot De Goede vindt het onder die omstandigheden onbestaanbaar dat hij zich tegoed doet aan vlees dat bij Gosschalk vandaan komt. ,,Ik heb geïnformeerd waar het vlees van onze eindejaarsbarbecue vandaan komt’’, zei hij tegen zijn collega-fractievoorzitters. ,,Daar kreeg ik geen duidelijk antwoord op. Wel bij welke slager het is besteld. Voor zover ik weet haalt die het vlees bij Gosschalk vandaan. Daarom heb ik me aangemeld als vegetariër.’’

Of andere raadsleden dat voorbeeld volgen is niet bekend.

Uit de Stentor. Gep Leeflang, Armon Veeneman 06-07-2021

Laatst gewijzigd op 8 juli 2021