Tijdelijke stop van controle recreatiewoningen

Boze inwoners

Een ochtend vol emotie. Zo omschrijven Jager en zijn VVD-collega Ellis de Vries een bijeenkomst met tientallen bewoners. Die hield de VVD zaterdag. Na veel brieven van boze inwoners wilde de partij persoonlijke verhalen horen over de manier waarop de gemeente de regels rondom illegale bebouwing en permanente bewoning controleert en toepast. Van Loon (D66) was als enig ander raadslid aanwezig.

Bij de hoorzitting van de VVD Epe over handhaving rondom recreatiewoningen door de gemeente kwam veel emotie los. De besloten bijeenkomst trok tussen de 65 en 70 woningeigenaren. © VVD Epe

Bezoekers van de besloten bijeenkomst zijn heel positief over het initiatief, zegt een bestuurslid van een Vereniging van Eigenaars (VvE) van een recreatiepark in Epe. Net als alle bezoekers wil hij anoniem blijven. ,,Ik ben hier voor parkbewoners die zelf niet in het gemeentehuis durven te komen. Het is voor sommigen heel zwaar om om te gaan met de controles of dwangsommen die ze opgelegd krijgen.”

‘Foto’s uit douche’

De conclusie na de gesprekken is zorgwekkend, vindt Jager. ,,Wat wij hier allemaal hebben gehoord… dat is schandalig”, zegt hij na de besloten bijeenkomst. ,,Kernwoorden die de gedupeerden noemden zijn: ‘starheid’, ‘razzia’, ‘autoritair gedrag’, ‘wanbeleid’, ‘redelijkheid en billijkheid zijn zoek’, ‘economische schade’, ‘onbehoorlijk bestuur’. Dat vind ik schokkend.”

Hij geeft een voorbeeld: ,,Wij vinden het ongehoord dat mensen vertellen dat de boa’s (buitengewoon opsporingsambtenaren, red.) foto’s maken van mensen die uit de douche komen, bloot. Dat mag helemaal niet vanwege de wet op de privacy. We horen dat toezichthouders aan minderjarige kinderen bij een recreatiewoning vragen of ze daar permanent wonen. Als je zulke dingen hoort, dan denk je dat de redelijkheid ver te zoeken is.”

Probleem verplaatsen

D66’er Van Loon nuanceert: ,,De persoonlijke verhalen gaan niet in de koude kleren zitten. Maar ik hoor ook verhalen van mensen die onder de tafel kruipen of de tv uitzetten als mensen staan te kijken. Dat weet je dus dat je niet in die woning hoort. Aan de andere kant is er een grote groep van woningzoekenden, gescheiden mensen en arbeidsmigranten die blij zijn dat ze iets kunnen huren. Hoe ga je daarmee om? Zet je hen uit de woning, dan verplaats je het probleem.”

Bezoekers waren duidelijk. ,,Ze zeiden unaniem: ‘Wat fout zit, moet je gewoon corrigeren”, zegt Jager. ,,Maar er wordt met twee maten gemeten, merken bewoners. De ene eigenaar krijgt ontheffing omdat afgesproken is dat mensen 10 procent buiten het bouwblok mogen. Een ander krijgt de aanmaning een carport af te breken of aan te passen omdat die 7 centimeter buiten het bouwblok lag.’’

Duidelijkheid

En nu? Daarover verschillen VVD en D66 van mening. D66’er Van Loon wil eerst meer duidelijkheid, voordat ze eisen stelt. ,,Raadsleden kregen veel brieven van bewoners. Nu was er deze bijeenkomst. Dat is één kant van het verhaal. Nu wil ik een reactie van het college. Ja, ik ken de reactie dat burgemeester en wethouders zich niet in de kritiek herkennen. Maar bewoners waren écht blij dat ze een keer hun verhaal konden doen…”

De VVD wil actie: ,,Wij vinden dat de gemeente een pas op de plaats moet maken met de handhaving, totdat wij een goede evaluatie hebben”, aldus VVD’er Jager. ,,Het college van burgemeester en wethouders moet een goede visie ontwikkelen. Daarna kunnen we nieuwe, redelijke afspraken maken. Waarbij gekeken wordt naar wat mogelijk is.”

Gemeente Epe wil nog niet reageren

De gemeente is gevraagd om een reactie op de aantijgingen van bewoners van recreatiewoningen. Die wilde de gemeente maandag niet geven. Een woordvoerder zegt toe dat Epe later deze week met een ‘zorgvuldige en inhoudelijke’ reactie komt. Zo bespreekt het college van burgemeester en wethouders de kwestie vandaag in zijn wekelijkse vergadering.

Klachten over handhavingsacties op illegale bebouwing en permanente bewoning van recreatiewoningen zijn niet nieuw voor de gemeente Epe. Vorige maand stelde Dorpspartij nog schriftelijke vragen over mogelijke ‘overvaltactieken’ en ‘willekeur’. De Dorpspartij werd naar eigen zeggen ‘bestookt’ met klachten.

In reactie op die vragen liet de gemeente Epe vorige maand weten zich niet de herkennen in het geschetste beeld. Zo kan Epe zich niet voorstellen dat bewoners zich overvallen voelen. Het bezoek wordt vooraf aangekondigd, de eigenaar mag erbij zijn en er volgt een eindgesprek op het gemeentehuis. ‘Pas onlangs lijkt meer weerstand te ontstaan’, verwees Epe naar de handhavingsactie die vier jaar geleden begon. Sindsdien zijn 138 van de 226 percelen gecontroleerd.

Bron: Jaap Selles 31-01-20 de Stentor

Laatst gewijzigd op 6 februari 2020