Waar zorg is voor elkaar, is leven

Het zijn uitzonderlijke tijden. Dat merken we allemaal in ons eigen leven, ons werk, onze omgeving. Het coronavirus verspreidt zich, maakt slachtoffers en maakt mensen ziek. Legt ons oude, vertrouwde leven grotendeels stil.

Het zet de spotlights op wat we soms leken te zijn vergeten: als Nederlanders¬† – en ook als inwoners van onze gemeente –¬† zijn we allemaal van elkaar afhankelijk. De zorgverlener, de docent, de schoonmaker, de serveerster, de kunstenaar, de zelfstandige ondernemer, de CEO, de middenstander, de gepensioneerde, de student, de ambtenaar, de gemeentebestuurder. We worden nu samen stevig op de proef gesteld. Het virus laat zich bestrijden door samenwerking, vertrouwen in de wetenschap, gemeenschapszin, waardering voor elkaar. En ook geloof is voor veel mensen een onmisbare bron. Het is prachtig om te zien hoe mensen nu zoveel moeite doen, niet zozeer voor zichzelf maar voor elkaar.

Laten we die saamhorigheid koesteren. Het redt levens als we samenwerken, de wetenschap omarmen en de rust bewaren. We kunnen banen en inkomens behouden door samen te doen wat we kunnen en er voor iedereen te zijn. Laten we vooral onvermoeibaar onze waardering uitspreken voor al die mensen in de zorg, in het onderwijs, bij de politie, in de supermarkten, in de schoonmaakbranche en op al die andere plekken in ons land waar zo hard wordt gewerkt.

Laten we fysiek afstand houden, en lief zijn voor elkaar.

Laatst gewijzigd op 30 maart 2020